IK HEB HET NIET OP SPINNEN

Geplaatst: 17 april 2011 in Gezondheid, Leven in Cambodja

Als kind al was ik bang van spinnen. (Niet geschikt voor gevoelige lezers.)

Voor een varken deinsde ik niet terug en een koe liet me koud, maar een spin onder bed en ik had een slapeloze nacht. Toen ik volwassen werd maakte ik in de herfst nog wel eens een foto van een kruisspin in zijn bedauwde web, maar dan heb je het wel gehad. Ik weet nu hoe kleiner de spinnen, hoe gemener. Neem nu deze: scabiës.

Scabiës wordt veroorzaakt door de Sarcoptes scabiei (schurftmijt). De ziekte komt bij de mens en een groot aantal dierensoorten voor. Er is verregaande gastheerspecificiteit, wat inhoudt dat een bepaalde mijt slechts op één diersoort langdurig kan overleven (zie richtlijn ‘Acariasis’).
Schurft bij mensen wordt veroorzaakt door de Sarcoptes scabiei var hominis en heeft een ovaal, wit lichaam met een platte onder- en bovenkant en acht poten. De rug heeft borstels en stekels (denticuli) die helpen bij het graven van een gangetje in de opperhuid. Het vrouwtje wordt het meest gezien en is ongeveer 0,4 mm bij 0,3 mm groot; het mannetje is kleiner: 0,2 bij 0,15 mm. Het gangetje wordt door het volwassen vrouwtje gegraven en bevindt zich tussen het stratum corneum en stratum granulosum. Ze graaft met behulp van een secreet dat lysis van de hoornlaag en oppervlakkige cellen veroorzaakt; het product daarvan vormt haar voedsel. Ze graaft 0,5 tot 5 mm per dag en een gangetje wordt maximaal 15 mm lang. In het gangetje vindt copulatie plaats, waarna het mannetje sterft. Gedurende de rest van haar vier tot zes weken durende leven legt zij in totaal veertig tot zestig eitjes. Na twee tot vier dagen komt er een zespotige larve uit het ei die op de huid leeft. De larve maakt kleine gaatjes in haarfollikels of huidplooien om zich te voeden of te vervellen, waarna hij overgaat in de achtpotige nymfefase. Na enkele vervellingen ontwikkelt zich in ongeveer zeventien dagen een geslachtsrijp mannetje of vrouwtje. De mijten lopen ‘in alle ontwikkelstadia’ over het lichaam behalve het leggende vrouwtje. De sterfte van larven op het lichaam door douchen is erg hoog.
(Uit: Het Medisch Register.)

De incubatieperiode klopt aardig bij mij. De symptomen ook. Ik heb dus DE SCHURFT! Ben ik mooi klaar mee. Vrijwel zeker meegenomen uit de gevangenis (zegt mijn huisarts), waar vooral de mannen uit blok A er last van hadden. Intussen loop ik al een maand te krabben en me in te smeren met verschillende zalfjes en mentholpoeder; het is soms iets minder, maar komt dan weer terug. Vooral op mijn handen (tussen de vingers), polsen, bovenbenen en het zitvlak.

Hoe kom je er aan? Hoe kom ik eráf? Het Medisch Register:

Eén van de belangrijkste symptomen van scabiës is jeuk. Jeuk kan gegeneraliseerd over het lichaam voorkomen en is meestal ‘s avonds, ‘s nachts in bed en bij warmte het ergst. De jeuk neemt in de loop der dagen toe. Naast jeuk op de plekken waar de mijten zitten, is er een meer algemene jeukende uitslag die vaak bilateraal symmetrisch voorkomt en die geen relatie heeft met de plaats of het aantal mijten. Pathognomonisch zijn de gangetjes die de mijt graaft op voorkeurslokalisaties: tussen de vingers, zijkanten en plooien van de handpalm, buigzijde van de pols, strekzijde van de ellebogen, de mediale voetrand, enkel en wreef. Ze zien er uit als smalle, gekronkelde, iets verheven, tot maximaal 15 mm lange, bruine laesies. Aan het begin ervan kan de huid wat schilferen, aan de andere kant waar de mijt zich bevindt, kan een papeltje of blaasje zichtbaar zijn. Helaas zijn gangetjes lang niet altijd te vinden, bijvoorbeeld omdat ze kapot gekrabd zijn. Ook op andere plekken kan scabiës voorkomen, maar dan meer als een erythematopapuleuze huidafwijking, zoals in de voorste okselplooi, rond de tepels (van de vrouw), billen, dijen en de (mannelijke) genitalia. De rug blijft veelal vrij. Bij volwassenen blijft meestal ook het hoofd vrij. Het krabben leidt tot krabeffecten (excoriaties met secundair crustae) en secundaire pyodermie met purulente crustae en pustels. Personen die zich vaak en grondig wassen en douchen, vertonen vaak opmerkelijk weinig verschijnselen. Nachtelijke jeuk en voorbijgaande uitslag zijn soms de enige gerapporteerde klachten.

Een Nederlandse arts die voor de WHO in Phnom Penh werkt, vertelde me gisteren dat je hier in de apotheek Lindaanzalf kan kopen. Een paardenmiddel waarmee je voorzichtig moet zijn, in Europa is het verboden of uitsluitend op recept verkrijgbaar.

Lindaan of hexachloorcyclohexaan is een verbinding die vooral als insecticide werd/wordt gebruikt. Sinds 1969 is de productie wereldwijd sterk gedaald vanwege zijn giftigheid. Lindaan is zeer giftig voor waterorganismen, wordt langzaam afgebroken en cumuleert in de voedselketen (vooral bij vis). Lindaan is ontdekt door Teunis van der Linden, die aan de Universiteit van Amsterdam heeft gewerkt aan de chlorering van alkanen, in het bijzonder van cyclohexaan. Lindaan wordt voornamelijk als houtbeschermingsmiddel gebruikt en in West-Afrika ook bij het verbouwen van cacao. Verder wordt het in de geneeskunde gebruikt als uitwendig medicament tegen huidparasieten zoals hoofdluis en schurft (scabiës). (Bron: Wikipedia.)

Zo, en dan nú naar de apotheek… eh, morgen dus (zie links boven).

reacties
  1. fietszwerver zegt:

    zozo daar ben je dan lekker mee
    suc6 en beterschap

  2. Hoi Fietszwerver.

    Ik ben even op om dit gegriezel op te starten. Ja, heb ík weer. (Ik zit in de zeven magere jaren zullen we maar denken.)

    Dankje,

    Ceesgegroetje

  3. Mijten zijn wel familie van, maar geen echte spinnen. Ja deze schurfmijt zou ik ook kunnen missen, moet er niet aan denken.
    Sterkte!

  4. Ja daar ben je mooi klaar mee. Schurft is goed voor maanden zalfjes smeren had ik al eens eerder begrepen. Heel veel sterkte!

  5. Ha Cees!

    Ik liepeen jaar of vijf geleden ook een tijd met schurft rond. Opgelopen in een wrakkig guesthouse. De dokter schreef me een middel voor, ik meen dat het ook Lindaan was en dat hielp heel snel. Ik moest me er van tot tot teen mee insmeren. Alle kleren die ik in die periode had gedragen moest ik weg flikkeren. Na een week of twee was ik er vanaf.

    sterkte Cees,

    cor

    • En wat denk je Cor? (Heb ík weer!): nergens te krijgen in Sihanoukville…
      Ik zal het nog eens proberen waar ze insecticiden verkopen.
      Die vogel van WHO zei ook: “Overal te krijgen. Van top tot teen insmeren.” Ja ja, maar weer niet voor Cees hé. Ggrrr!

      Dankje,

      Ceesgegroetje

      Ook internet is niet vooruit te branden. Buiten is het 35 graden. Gevoelstemperatuur: JEUK!

  6. Hier ook loeiheet (36 C). Lang leve de airco in de lerarenkamer!

  7. Aad Verbaast zegt:

    Wat een doodeng verhaal als je het zo leest, Cees. Dat wil je helemaal niet weten eigenlijk. En hebben al helemaal niet. Sterkte: Kill the aliens!

  8. http://nl.wikipedia.org/wiki/Schurft_(mens)

    Ben je al bijgelezen over schurft? Het klinkt hardnekkig,
    en volgens wikipedia blijft de jeuk tot alle gegraven gangen zijn weggesleten.

    Goed nieuws is dat krabben wel helpt,
    bij mensen die niet (kunnen) krabben wordt het nog erger.

    Helaas is medicijnen bestellen op Internet af te raden,
    omdat er vaak niet in zit wat er beloofd wordt.

  9. en deze,

    http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/scabies.htm

    Kan je huisarts je de tabletten voorschrijven?
    Of zijn die in Cambodja ook niet verkrijgbaar?

    • Ik ben bij de huisarts geweest vanochtend en wat hij me bood, héb ik al: piepkleine tubetjes die op 1 lichaamsdeel al op zijn. Dat schiet niet op. Binnenkort moet ik weer naar de tandarts in PP. Daar zullen ze toch wel Lindaan hebben? (Volgens die oen van de WHO…)

      Vanavond wederom geen diner. Ik voel me te slap na al die diaree en ben bang dat hij me buiten uit de broek loopt. Dus doe ik het met een mandarijntje.

      Ceesgegroetje

  10. Even nogal Off Topic,
    wat een lelijke polo heb je daar aan….

  11. Sorry hoor maar ik heb een hekel aan polo’s. En een nog groter hekel aan lichtgekleure poloshirts. Strepen vind ik vreselijk, brede strepen het ergste wat ze kunnen bedenken.

    Vandaar :-)

  12. ramireziblog zegt:

    Ik ben niet jaloers Cees, mooi biologie blogje trouwens :D

Geef een reactie

